Seertal uge 9 (24. februar - 1. marts 1992)


Gallup måler hvert døgn på vegne af DR, TV 2, TVR og TV3 TV-seningen i Danmark i TV-husstande ved hjælp af TV-metre. I uge 9 har i alt 515 husstande svarende til 1148 personer deltaget i TV-meter systemet.

Reklameseningen i Danmark

I uge 9 sendte de to reklamebærende TV-stationer - TV 2, TV3 - i alt reklamer i 5 timer og 43 minutter.

I løbet af ugen har 4.332.000 danskere set TV-reklamer på de 3 danske reklamebærende TV-kanaler. I alt har 4.243.000 personer set reklamer på TV 2, 1.342.000 personer har set reklamer på TV3 og 608.000 har set reklamer på Kanal2.

På en gennemsnitsdag ser 2.436.000 danskere TV-reklamer på de 3 danske reklamebærende TV-kanaler i perioden 18.30 - 23.00. I alt ser 2.252.000 personer reklamer på TV 2 i dette tidsrum, 441.000 personer ser reklamer på TV3 i dette tidsrum og 106.000 ser reklamer på Kanal2 i dette tidsrum.

Nedenstående figur viser, hvor mange der i gennemsnit har set ugens 5 mest sete reklameblokke/breaks indenfor bestemte aldersgrupper:

  TV 2   TV3   Kanal2  
12 år eller derover

4 - 15 år

16 - 29 år

Kvinder 20 - 49 år

Mænd 20 - 49 år
 

1.142.000

124.000

188.000

306.000

283.000  

218.000

49.000

69.000

65.000

61.000  

144.000

33.000

38.000

60.000

23.000  


Note: TV3 er af tekniske årsager kun beregnet for man-lør.

I. Nøgletal for uge 9

Alle tal i denne pressemeddelelse er for hele befolkningen (4 år og derover) svarende til 4.906.000 personer med mindre andet er anført.

TV-seningen i timer og minutter

I uge 9 så en gennemsnitsdansker på 4 år og derover i gennemsnit 18 timer og 33 minutters TV, hvoraf 16 timer og 10 minutter fandt sted i perioden 17.00-24.00. Seere, som kan se TV3, brugte i alt 20 timer og 16 minutter på at se TV i uge 9.

Kanal   Alle
hele døgnet  
Alle
kl. 17-24  
Kan modtage TV3 (alle)  
DR   7t 21min   6t 43min   6t 33min  
TV 2   7t 20min   6t 45min   6t 48min  
TV3   1t 00min   52min   2t 31min  
Kanal 2   39min   26min   33min  
Andre   2t 13min   1t 25min   3t 52min  
I alt   18t 33min   16t 10min   20t 16min  


TV-stationernes andele af TV-seertiden (markedsandele)

Målt på alle døgnets timer fordelte seningen sig med DR 40%, TV 2 40%, TV3 5% og Kanal 2 4%.

Mellem kl 17.00 og 24.00 blev TV 2 og DR set lige lang tid, 42%, TV3 var tredjemest sete kanal med 5% og Kanal 2 fjerdemest sete med 3%.

Blandt de seere, som kan modtage TV3, var TV 2 den mest sete kanal med 34%, DR den næstmest sete med 32%, TV3 den tredjemest sete med 12% og Kanal 2 den fjerdemest sete med 3%.

Kanal   Alle
hele døgnet  
Alle
kl. 17-24  
Kan modtage TV3 (alle)  
DR   40%   42%   32%  
TV 2   40%   42%   34%  
TV3   5%   5%   12%  
Kanal 2   4%   3%   3%  
Andre   12%   9%   19%  
I alt   100%   100%   100%  


Hvor mange ser kanalerne (gennemsnitlig daglig dækning)

Antallet af personer, som har set mindst 5 minutter uafbrudt på én kanal kaldes kanalens daglige dækning. I uge 9 så i gennemsnit 75% TV hver dag. Med en gennemsnitlig daglig dækning på 59% var DR set af flest personer i uge 9. I tidsrummet 17.00 til 24.00 blev DR set af flest personer. DR havde en gennemsnitlig dækning på 57% i dette tidsrum. Blandt de seere, som kan modtage TV3, var TV 2 den kanal som blev set af flest personer - 56%.


Kanal  
Alle hele
døgnet  
Alle
Kl. 17-24  
Kan modtage
TV3 (alle)  
  1000   Pct   1000   Pct   1000   Pct  
DR   2888   59   2815   57   1086   55  
TV 2   2827   58   2781   57   1100   56  
TV3   602   12   556   11   602   31  
Kanal 2   363   7   283   6   153   8  
I alt   3664   75   3565   73   1466   75  

Nyhedsseening og de regionale udsendelser kl 19.30-20.00

I nedenstående tabel er gengivet, hvor mange danskere på 12 år og derover som dagligt har set mindst 10% af én af de to daglige udsendelser fra TV 2/Nyhederne, de to daglige udsendelser fra DR/TV-Avisen, de regionale programmer på TV 2 og de daglige TV3/3 minutter.

Program   Total
(1000)  
Pct  
TV-Avisen (TVA)   1766   40%  
TV 2/Nyhederne   1762   39%  
Regionale programmer (TV 2)   966   22%  
TV3/3 minutter   287   6%  
I alt set minst 10% af nyhedsudsendelse   2699   60%  

De regionale udsendelser kl 19.30 til 20.00

De enkelte regionale udsendelser havde følgende gennemsnitlige daglige seertal i deres egne regioner.

Region   Total
(1000)  
Pct  
TV/MIDT-VEST   139   27%  
TV2/NORD   99   19%  
TV/SYD   123   18%  
TV 2/FYN   62   15%  
TV 2 / ØSTJYLLAND   85   14%  
TV2 ØST   65   14%  
TV 2/Lorry   185   11%  
Regionalprogrammer i alt   767   16%  

TV 2/BORNHOLMS seertal indgår i det samlede gennemsnit for regionernes programmer, men antallet af måleenheder på Bornholm er for få til, at der kan rapporteres sikkert fra dette område alene.

Modtagerforhold

Der er 2.288.000 husstande i Danmark, af disse har 2.196.000 svarende til 96.0% (målt i maj 1991) fast indstillet mindst ét TV-apparat til at modtage DR, 2.174.000 svarende til 95.0% (målt i maj 1991) har fast indstillet mindst ét til at modtage TV 2 og 892.000 svarende til 39.0% (målt i december) har fast indstillet mindst ét TV-apparat til at modtage TV3.

Ugens programmer med de fleste seere (ekskl. nyheder)
DR
Nr   Rang   Titel   Dag   Tid   Antal (1000)  
1   1   Dansk Melodi Grand Prix   Lør   20.30   2.529  
2   2   Gøngehøvdingen   Lør   20.02   1.647  
3   5   Bag smilet   Tor   21.20   1.270  
4   7   Damernes magasin   Man/Tor   20.40   1.175  
5   8   To fag frem   Fre   20.50   1.149  
6   9   Cosby og Co.   Man   20.05   1.120  
7   12   Gæt og grimasser   Tor   20.04   1.043  
8   18   Den offentlige mening   Man   21.10   822  
9   19   Tex   Ons   20.03   802  
10   20   De danske skove   Tir   20.04   781  

TV 2

Nr   Rang   Titel   Dag   Tid   Antal (1000)  
1   3   Eleva2ren (1+2 del)   Fre   20.05   1.569  
2   4   Liv eller død   Ons   20.04   1.398  
3   6   Set og sket   Tir   20.02   1.241  
4   10   Lykkehjulet   Man/Søn   18.30   1.096  
5   11   Sport i 2'eren   Søn   20.31   1.086  
6   13   Hill Street Blues   Fre   21.11   1.022  
7   14   Meyerheim & Co.   Tir/Tor   22.16   974  
8   15   Sport på tværs   Tir   20.41   966  
9   16   Krokodillernes hævn   Tor   20.02   858  
10   17   Verdens stærkeste mand   Tor   21.29   848  
TV3
Nr   Rang   Titel   Dag   Tid   Antal (1000)  
1     Hit Med Videoen   Søn   20.55   466  
2     Dødens Gab 3   Søn   21.26   376  
3     Knald eller fald   Tor   20.00   243  
4     Mister T   Tir   20.30   190  
5     I nattens hede   Man   21.45   166  
6     Familiefejden   Tir   20.00   158  
7     Synnøves   Tor   20.30   117  
8     Gulddrengene fra Beverly Hills   Man   20.00   106  
9     Benny Hill   Ons   20.00   105  
10     Prinsesse Daisy   Tor/Fre   21.20   101