Seertal uge 19 (4. - 10. maj 1992)


Gallup måler hvert døgn på vegne af DR, TV 2, TVR og TV3 TV-seningen i Danmark i TV-husstande ved hjælp af TV-metre. I uge 19 har i alt 521 husstande svarende til 1164 personer deltaget i TV-meter systemet.

I. Nøgletal for uge 19

Alle tal i denne pressemeddelelse er for hele befolkningen (4 år og derover) svarende til 4.906.000 personer med mindre andet er anført.

TV-seningen i timer og minutter

I uge 19 så en gennemsnitsdansker på 4 år og derover i gennemsnit 17 timer og 06 minutters TV, hvoraf 14 timer og 58 minutter fandt sted i perioden 17.00-24.00. Seere, som kan se TV3, brugte i alt 19 timer og 46 minutter på at se TV i uge 19.

Kanal   Alle
hele døgnet  
Alle
kl. 17-24  
Kan modtage TV3 (alle)  
DR   7t 14min   6t 44min   7t 10min  
TV 2   5t 55min   5t 35min   5t 46min  
TV3   0t 58min   0t 47min   2t 12min  
Kanal 2   0t 35min   0t 23min   0t 32min  
Andre   2t 25min   1t 30min   4t 06min  
I alt   17t 06min   14t 58min   19t 46min  


TV-stationernes andele af TV-seertiden (markedsandele)

Målt på alle døgnets timer fordelte seningen sig med DR 42%, TV 2 35%, TV3 6% og Kan2 3%.

Mellem kl 17.00 og 24.00 var DR den mest sete kanal med 45%, TV 2 den næstmest sete med 37%, TV3 var tredjemest sete kanal med 5% og Kanal 2 fjerdemest sete med 3%.

Blandt de seere, som kan modtage TV3, var DR den mest sete kanal med 36%, TV 2 den næstmest sete med 29%, TV3 den tredjemest sete med 11% og Kanal 2 den fjerdemest sete med 3%.

Kanal   Alle
hele døgnet  
Alle
kl. 17-24  
Kan modtage TV3 (alle)  
DR   42%   45%   36%  
TV 2   35%   37%   29%  
TV3   6%   5%   11%  
Kan2   3%   3%   3%  
Andre   14%   10%   21%  
I alt   100%   100%   100%  

Hvor mange ser kanalerne (gennemsnitlig daglig dækning)

Antallet af personer, som har set mindst 5 minutter uafbrudt på én kanal kaldes kanalens daglige dækning. I uge 19 så i gennemsnit 75% TV hver dag. Med en gennemsnitlig daglig dækning på 60% var DR set af flest personer i uge 19. I tidsrummet 17.00 til 24.00 blev DR set af 59% og TV 2 af 54%. Blandt de seere, som kan modtage TV3, var DR set af 59% og TV 2 set af 57%.


Kanal  
Alle hele
døgnet  
Alle
Kl. 17-24  
Kan modtage
TV3 (alle)  
  1000   Pct   1000   Pct   1000   Pct  
DR   2922   60   2876   59   1279   59  
TV 2   2709   55   2654   54   1222   57  
TV3   638   13   561   11   638   30  
Kan2   346   7   274   6   181   8  
I alt   3670   75   3566   73   1705   79  
Reklamer

I uge 19 har gennemsnitlig 47% eller 2284.000 personer set mindst 1 af TV 2's daglige reklameblokke.

13% eller 647.000 personer har gennemsnitlig set mindst en af TV3's daglige reklamebreaks. Dette svarer til 30% blandt TV3 modtagere.

Den mest sete reklameblok på TV 2, blev set af 25% eller 1228.000 personer, den var placeret efter "Nyhederne" Fre . 08/05/92 kl. 22.13.

Det mest sete reklamebreak på TV3 blev set af 12% eller 611.000 personer, det var i programmet "Hit med Videoen" Søn . 10/05/92 kl. 21.37. Dette svarer til 28% blandt TV3 modtagere.

  TV 2 Abs. %   TV3
Abs. %  
TV3 modtagere
%  
Gns. daglig nettodækning   2284 47%   647 13%   30%  
Mest sete blok/break i ugen   1228 25%   611 12%   28%  
Højeste daglige nettodækning for reklamer i ugen   2589 53%   1107 23%   51%  

Nyhedsseening og de regionale udsendelser kl 19.30-20.00

I nedenstående tabel er gengivet, hvor mange danskere på 12 år og derover som dagligt har set mindst 10% af én af de to daglige udsendelser fra TV 2/Nyhederne, de to daglige udsendelser fra DR/TV-Avisen, de regionale programmer på TV 2 og de daglige TV3/3 minutter.

Program   Total
(1000)  
Pct  
TV-Avisen(TVA)   1591   36%  
TV 2/Nyhederne   1589   36%  
Regionale programmer (TV 2)   754   17%  
TV3/3 minutter   149   3%  
I alt set mindst 10% af nyhedsudsendelse   2348   53%  

De regionale udsendelser kl 19.30 til 20.00

De enkelte regionale udsendelser havde følgende gennemsnitlige daglige seertal i deres egne regioner.

Region   Total
(1000)  
Pct  
TV/MIDT-VEST   104   22%  
TV2/NORD   69   15%  
TV 2/FYN   63   14%  
TV 2 / ØSTJYLLAND   75   13%  
TV/SYD   90   12%  
TV2 ØST   51   10%  
TV 2/Lorry   138   8%  
Regionalprogrammer i alt   595   12%  

TV 2/BORNHOLMS seertal indgår i det samlede gennemsnit for regionernes programmer, men antallet af måleenheder på Bornholm er for få til, at der kan rapporteres sikkert fra dette område alene.

Modtagerforhold

Der er 2.288.000 husstande i Danmark, af disse har 2.196.000 svarende til 96.0% (målt i maj 1991) fast indstillet mindst ét TV-apparat til at modtage DR, 2.174.000 svarende til 95.0% (målt i maj 1991) har fast indstillet mindst ét til at modtage TV 2 og 984.000 svarende til 43.0% (målt i februar 1992) har fast indstillet mindst ét TV-apparat til at modtage TV3.

Ugens programmer med de fleste seere (ekskl. nyheder)

DR
Nr   Rang   Titel   Dag   Tid   Antal (1000)  
1   1   Melodi Grand Prix 1992   Lør   21.00   2275  
2   2   Sjov i gaden   Fre   20.50   2059  
3   3   Det'ren kage, mand!   Lør   20.33   1948  
4   5   Mysteriet om det levende lig   Lør   20.02   1343  
5   6   Hjerter på spil   Tor   20.03   1291  
6   9   DR-Derude direkte   Tir   20.00   1014  
7   12   En naturlig forklaring   Fre   20.04   953  
8   13   Blomsterkvartet   Man   21.41   875  
9   14   Advokaterne   Tir   20.35   854  
10   15   Bogart   Søn   20.37   849  


TV 2
Nr   Rang   Titel   Dag   Tid   Antal (1000)  
1   4   ELEVA2REN (1.+ 2.DEL (122)   Fre   20.05   1426  
2   7   LIV ELLER DØD (76)   Ons   20.05   1156  
3   8   I SKYGGEN AF EN FREMMED (2:2)   Man   20.05   1060  
4   10   BEVERLY HILLS 90210 (7:23)   Tor   21.11   1010  
5   11   SPORT I 2'EREN   Søn   20.31   964  
6   16   LYKKEHJULET (1053)   Man-Søn   18.31   848  
7   17   POLITIVOLD I LOS ANGELES   Tir   21.17   814  
8   18   SPORTSNYT   Tor   20.55   797  
9   19   FAK2'EREN:KURER MAROKKO   Tor   20.05   746  
10   20   KELLY (1:13)   Tir   20.05   744  

TV3
Nr   Rang   Titel   Dag   Tid   Antal (1000)  
1     HIT MED VIDEOEN   Søn   21.13   584  
2     FRIENDS   Søn   21.46   317  
3     HYSTERISK   Tor   20.29   248  
4     IN THE HEAT OF THE NIGHT   Man   21.47   233  
5     DE TO FRA KENTUCKY   Tir   20.33   169  
6     MIAMI VICE   Ons   21.57   166  
7     KNALD ELLER FALD   Tor   19.57   163  
8     DRØM VIDERE   Søn   20.41   159  
9     MIAMI VICE   Man   22.40   144  
10     TI TOMMELFINGRE   Ons   20.30   131